tirsdag den 12. juni 2012

DIY - Fra T-shirt til hæklet kurv

Jeg har hæklet en kurv til ting og sager.
Efter at jeg har fået ryddet op i mine materialer, er jeg begyndt at kunne se nye muligheder i de gamle sager. Først var det kaffedugene, der blev til puder og nu er det noget gammelt t-shirtstof, jeg har klippet op og har hæklet en kurv af.
Resultatet blev forbavsende godt, synes jeg selv i al beskedenhed ;o).  Jeg kommer helt bestemt til at lave flere af dem.




DIY
- på den hurtige måde
Klip "garn" ud af T-shirtstof  i
1-1,5 cm. bredde

 Hækkel en cirkel ca. 20 cm i diameter.
Jeg har brugt hæklenål nr.9 

Tá 5 masker ind på en omgang og begynd at hækle op.

 Du bestemmer dig for hvor høj du vil have din kurv og om den skal være med 
en eller to hanke, eller måske helt uden,

Med 20 cm. i diameter og 22 cm i højden, som min, bliver den en pæn stor kurv.

Såden ser det færdige resultat ud.
Hankene er 12 luftmasker. Jeg har sprunget 6 masker over og har så hækler hanken fast.
Den anden hank er lavet på den samme måde. 
Derefter her jeg hæklet to omgange ekstra, så hankene er blevet bredere.

Det meget mønstrede stof giver en fin effekt, når det bliver hæklet.

Man kan selvfølgelig også bruge almindelig stof til at hækle kurve af.
Det kan dog være lidt vanskeligere at få jævnt.


Måske er du blevet fristet til selv at prøve.
Mangler du mere forklaring, så spørg endelig :o)

Kærligst Hanne








13 kommentarer :

  1. Hvor er den fin. Hvor bredde klipper du dem i?. må klart prøves.

    SvarSlet
  2. Hejsa ;o)
    De er klippet i ca. 1-1,5 cm. bredde.
    God fornøjelse

    SvarSlet
  3. Hej Hanne
    Rigtig sød kurv. Sikken god ide.
    Jeg har endnu en strikketrøje vi kunne udsætte for filtning. Skulle jeg ikke snuppe den med hinsidan?
    Kh mona

    SvarSlet
  4. Hej Mona
    Hvad nu da ?
    Selvfølgelig, smid du bare den i bagagen og lad os se om vi kan trylle med den også :o)
    kh Hanne

    SvarSlet
  5. Den er så flot... sådan en kunne man jo vældig godt bruge til sit strikketøj.... hmmm... har lidt mange projekter.... men måske kommer det på listen... Sejt projekt... elsker når noget kan bruges til noget andet...
    Solhilsner
    Stine

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja genbrug er herligt. Skønt at se gamle næsten ubrugelige ting bliver til "guld" ;o)
      Håber du finder tiden. Det tager kun en lille aftens tid.

      Slet
  6. Den kurv er da blevet vild flot, ved du har meget stof der ca. Er gået til kurven?
    Kh Jo

    SvarSlet
    Svar
    1. Hurtigt svar her fra.
      Det var en rest med fejl i, som jeg engang har købt fra et lagersalg.
      Mit gæt er af det er ca 150 cm. i bredden og jeg vil tro jeg har brugt 80 cm.
      God fornøjelse.
      Glæder mig til at din ;o)

      Slet
  7. God idé - og det færdige resultat er flot, flot :-)

    SvarSlet
  8. Super idé! Den er da så fin! :o)

    SvarSlet
  9. Hvor er den lækker den kurv! Så mangler vi bare at jeg lærer at hækle:-)
    K.h.
    Christina

    SvarSlet
  10. Super lækker genbrugskurv. Genial måde at få brugt "det man ikke lige ved hvad skal bruges til" :o)

    Tak for idéen kære

    SvarSlet
  11. Jeg har lavet lignende af gamle dynebetræk - det kan også anbefales, og hvem har ikke gammelt sendetøj liggende, som trænger til nyt liv:-)

    SvarSlet

Tak fordi du ville skrive en kommentar. Alt bliver læst og værdsat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...