torsdag den 21. juni 2012

Paris og Notre-Dame

Byens smukke Katedral
- endelig en gratis seværdighed, og så er den absolut et besøg værd. 
Notre Dame er imponerende og usædvanlig smuk. Jeg har været her flere gang og fyldes stadig af eftertænksomhed og ydmyghed.
Jeg er ikke et specielt troende menneske, men i denne historiske Katedral med sit store kirkerum, som kan rumme op til 6500 mennesker, mange smukke glasmosaikker og imponerende hvælvinger, som er 35 m. høje, føler jeg mig lille. 

Det er også præcist tanken med bygningens gigantiske størrelse. Katedralen er bygget som et jordisk Jerusalem i sten, som på eftertrykkeligste vis skulle vise kirken og kongedømmets magt i størrelseforskellen mellem mennesket og arkitekturen.

 Notre Dame
Grundstenen er lagt i 1163 og byggeriet tog ca.150 år

 Seinen langs Notre Dame




 Det ene, ud af de tre Rosevinduer, som er 13 m. i diameter.
Vinduerne viser gammeltestamentlige scener.


Jeg er vildt imponeret over arkitekturen og søjlernes udformning. Her har I kun et lille udpluk af alle de billeder jeg fik taget ;o). Tænk at det har været muligt at bygge et så imponerende bygningsværk på den tid. Hjælpemidlerne har været små, men den håndværksmæssige viden og kunnen, må havde været enorm. Jeg har læst Jordens søjler af Ken Follett og er man den mindste smule interesseret i historie og arkitektur, er det bogen, der kan fortælle hvordan det overhovedet var muligt at bygge en Katedral.
Bogen er også filmatiseret, men her får man ikke så detaljeret en indsigt. Er dog bestemt værd at se.

Kærligst Hanne

4 kommentarer :

  1. Det er sådan et skønt sted!
    Jeg kommer altid til at tænke på "Klokkeren fra Notre Dame" når jeg ser op på gargoylerne.
    Lige ved siden af, mellem kirken og Seinen, ligger en af Paris' mange dejlige legepladser. Byen er faktisk mere børnevenlig end de fleste tror!

    SvarSlet
  2. Et imponerende bygningsværk - det er det.
    Og fantastiske blyindfattede vinduer. Helt vildt.
    Bogen du nævner er helt bestemt læseværdig.
    Glæder mig til ar se resten af billederne - mamama

    SvarSlet
  3. Der der overraske mig mest er hvordan man falder helt til ro, når man besøger træder ind i denne bygning. Imponerende og flot.

    SvarSlet
  4. Hej Hanne.
    Skulle lige til at fortælle om Jordens søjler, men så kunne jeg se, at du godt kendte den. Jeg er næsten færdig med 3'eren, og når man ser billeder af Notre Dame, ja så kan man sagtens forestille sig,at Ken Follett er blevet inspireret af den.
    Kærligst Anette

    SvarSlet

Tak fordi du ville skrive en kommentar. Alt bliver læst og værdsat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...