fredag den 15. februar 2013

Friskbagt brød og varm te

- er da skøn eftermiddagshygge på en kold feriedag.
Så en pludselig indskydelse, og et mindre anfald af overskud, fik mig til at få gang i bageriet og nu står der to velduftende og varme brød på køkkenbordet ;o)



Opskrift på franskbrød
7 dl. lunkent vand
ca. 2 dl yoghurt eller cremefraiche
50 g. gør
1 dl. olie
2-3 tsk. salt
hvedemel ( ca. 2/3 af den samlede mængde mel )
resten at melet skal være kerner og grahamsmel
- Når dejen begynder at kunne slippe fingerne, skal du ikke komme mere mel i.
For meget mel vil give et hårdt og tørt brød.

Lad dejen hæve en lille times tid og form derefter de to brød og læg dem evt. i forme.
efterhæves i ca. 30 min.
 Brødene bages i ca.25 min ved 200 grader.

Det er vigtigt at ælte dejen godt og længe. Det kommer der det bedste brød ud af.
Jeg er så heldig at have en god køkkenmaskine, så den gør arbejdet for mig.
Har du ikke sådan et vidunder, må du vel smøge ærmerne op :o)
God fornøjelse.


Dejlig fredag og rigtig god weekend

Hilsen Hanne

15 kommentarer :

  1. Uhm - det dufter så godt ;0)) - ja måske ikke gennem skærmen men jeg kan huske duften af frisklavet brød :)

    Rigtig dejlig fredag :)

    SvarSlet
  2. Uhm... Hvor ser det lækkert ud :-)

    Tak for opskrift..

    Ha! en dejlig weekend..

    Knus Susi

    SvarSlet
  3. Det ser lækkert ud.
    Dejlig fredag til dig :)

    SvarSlet
  4. Tør jeg skrive det lige her? Jeg har været hos Meyer, han har endelig taget sig sammen og beriget Østerbro med en fantastisk bager også lige på min lille vej, det kan godt gå hen og blive farligt:0)

    SvarSlet
  5. Friskbagt brød er godt og tak for opskriften den skal prøves en dag.
    Og billedet i forrige indlæg er simpelhen bare så flot. Motiverne er flotte og farverne ligeså.
    Mvh Dorte

    SvarSlet
  6. Mums, det ser lækkert ud. Der er nu ikke meget så godt som hjemmebag

    SvarSlet
  7. hej Hanne - ja, du elsker jo at bage :o)

    SvarSlet
  8. Hvor ser det dog fristende lækkert ud.

    SvarSlet
  9. Ej hvor du hygger og hvor ser de gode ud.

    Jeg har snydt! Købt en melblanding på speltboller - tilsæt kun vand.. Nu må vi se hvordan de bliver. Synes ikke rigtig tiden er til det for øjeblikket - selv knækbrødsdåsen er tom!! Ren elendighed :o)

    Håber alt går vel med alle projekterne.
    Stort knus til dig.

    SvarSlet
  10. Der findes jo næsten heller ikke noget mere hyggeligt at sidde med en dejlig varm kop te og noget nybagt brød :)

    SvarSlet
  11. hvor maeget mel?

    SvarSlet
  12. Godt være jeg spørger dumt, men kan brødet laves uden gær?

    SvarSlet
    Svar
    1. nej, nej ingen dumme spørgsmål her ;o)
      desværre kan jeg ikke svare dig på dit spørgsmål, men de få gange jeg har glemt gæren ... ja, så bliver brødet hård og kompakt.
      Hilsne Hanne

      Slet
  13. Hvor ser de lækre ud dine brød, kunne godt fristes til at bage nogle sådan - også selvom jeg ikke køkkenmaskine har (udover mig selv)......
    Hvor meget skal der bruges i opskriften både hvedemel og anden slags.
    Håber på et svar
    Hilsen fra Nordjylland, DK

    SvarSlet

Tak fordi du ville skrive en kommentar. Alt bliver læst og værdsat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...