torsdag den 12. september 2013

Fluesvampe af pulp, DIY

Hvordan gør man liiige det der, med det pulp ... ?
Her får du en udførlig "do it yourself" gennemgang og så håber jeg, du må føle dig inspireret, til at springe ud i at  forsøge dig med dette sjove og meget billige genbrugsmateriale, pulp.
Har du spørgsmål, eller synes du min forklaring er lidt vanskelig at forstå, er du meget velkommen til at skrive og spørge.
Mine mængder er ikke så præcist angivet, men det er fordi det ikke betyder det helt store. Prøv dig frem og overhold mine anvisning, bare nogenlunde, så skal det nok gå ;o)



DIY

1
Du skal bruge ca. 3 aviser, makuleret eller revet i tynde strimler.
(husk, at aviser kun kan rykkes i strimler, på den ene led)
og 2 - 3 æggebakker, revet i små stykker.


2
Papirmassen sættes i blød i vand, i 2-3 dage, eller til papiret er ved at være opløst.
Rør i det engang imellem. 


3
 Mens papirmassen stadig er i baljen med vand, skal du bruge et stavblender 
til at blende massen, så papiret bliver helt opløst.


4
Når massen er blendet og findelt, lægger du den over i et klæde, for at få vandet ud.


5
 Vrid klædet med papirmassen i.
På den måde får du det meste vand ud af papirmassen.


6
Lav tapetklister ud af ca. 2 - 2,5 dl. pulver.
-det må gerne være lidt tykt.
Ælt det grundigt i papirmassen, gerne med hænderne.


7
jeg putter også 1,5 - 2 dl. Polyfilla i pulpen.
Det er ikke nødvendigt, men gør pulpen mere stabil, og stærkere efter optøring.

Massen må gerne stå lidt den formes (det vil gøre den mere stabil),
men kan selvfølgelig også arbejdes med, med det sammen.

8

 Det kan være en god ide, at finde på noget at modellere massen op omkring.
Jeg har brugt toiletruller, som jeg gjorde mindre i omkredsen ved at klipse dem sammen.

9

 For at have noget at modellere stænglen på paddehatten op om, 
brugte jeg nogle spisepinde.

10

Paddehattene har to forskellige slags hatte, de spidse og de runde.
Dem formede jeg i hånden og satte dem derefter på stilkene.

Den færdige paddehat.

og her en helt masse paddehætte, klar til tørring.
Det kan tage flere dage (4-6 dage) før pulpen er tør og klar til næste fase.

11

 Strengene under hatten, lavede jeg med gips-spartelmasse.
Smurte det på med en tynd spartel og lavede "strengene" med enden af en tynd pensel.
(Enkelte at hattene sad ikke helt fast på stilkene efter tørring. De fik lidt varm-lim.)

12

 Efter tørring, fik paddehattene en lille wonder-overhaling, som gav dem en glat  og fin overflade.
Dette super trick, er slet ikke mit, men Tina Dalbøges.
Det vil ikke være rimeligt, at afsløre det her, men
du kan få det, ved at købe hende e-bog :

13

Nu males paddehættene med en god acrylmaling og dekoreres.


Endelig ...
- her er resultatet af alle anstrengelser.
40 sjove og helt forskellige paddehatte, 
for pulp, har nemlig sin egen vilje, når det tørrer op
- og forskelligeheden har helt sikkert sin charme ;o)

God fornøjelse

Kærligst Hanne

13 kommentarer :

  1. Sikke et projet, men et flodt resultat

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, for det Signe ;o)
      -det kan måske virke lidt omstændigt, men det er det nu slet ikke.

      Slet
  2. Sikke et projet, men et flodt resultat

    SvarSlet
  3. Hvor ser det SUPER ud Hanne :-) Dét kunnne jeg (osse!!) tænke mig at prøve. (hold op der er mange gode ideer gemt både hist og pist...)Håber alt vel i det svenske?! Jeg nyder en virkelig dejlig sensommerdag; høj sol og blå himmel - og da ingen af ungerne er hjemme idag har jeg glemt ALT om tid og sted. Og at det faktisk nærmer sig en lille smule spisetid (Hurra for rester :-) ) Ha' det godt Hanne. Knus















    SvarSlet
  4. Ahh men hvor er du genial, Hanne :) De er så søde!

    SvarSlet
  5. Hvor ser det spændende ud. Jeg synes bestemt, det er forskelligheden, der er med til at gøre svampene så flotte

    SvarSlet
  6. Tak for DIY - for de er da for skønne, de svampe :o) Genialt fundet på :)

    SvarSlet
  7. Hvor er de blevet superfine... Glæder mig til at se billeder af hvordan du bruger dem rundt omkring...

    SvarSlet
  8. Hvor er de flotte. Kan især godt lide at der ikke er to der ens, hverken i farve eller form. KH Helle

    SvarSlet
  9. Sikken en svampe skov, det bliver lidt at et bord du kan dække.
    Var det ikke det du skulle bruge dem til?

    SvarSlet
  10. Hvor er de blevet fine, men sikke da også et stort arbejde! : )

    SvarSlet
  11. Hvor er de skønne , nok ikke noget jeg har tålmodighed til ;0) mentusind tak for at du deler :)

    Marianne

    SvarSlet
  12. De er skønne dine paddehatte :-) Flot arbejde :-)

    SvarSlet

Tak fordi du ville skrive en kommentar. Alt bliver læst og værdsat.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...